Biblioteka marketingowca

Seth Godin „To jest marketing” to książka, którą moim zdaniem powinien przeczytać każdy.
Osoba z doświadczeniem może nabrać nowego spojrzenia lub upewnić się. Osoba na początku drogi nauczy się spojrzenia na marketing.

 

Czy to jest książka tylko dla marketingowca?

Nie – każdy właściciel firmy, sprzedawca, manager zarządzający wręcz musi przeczytać tą książkę.
 

Mimo przeczytanych wielu książek związanych z marketingiem i prowadzeniem działań promocyjnych książka Setha Godina „To jest marketing” wywarła na mnie wrażenie.

Być może powodem była prostota wyrażania myśli, które od taka dawna są przekazywane przeze mnie podczas konsultacji z klientami.

„Cała organizacja pracuje dla marketingowca i z marketingowcem, ponieważ marketing to wszystko. To co robimy, jak robimy i dla kogo robimy. Skutki główne i uboczne, ceny i zysk i wszystko naraz.”

Każde działanie w firmie jest oparte o produkt-usługę, czyli już w tym momencie rozpoczyna się marketing.

Najczęstszym kłopotem dla obecnych przedsiębiorców jest krótkowzroczność i myślenie o zaoferowaniu najniższej, najkorzystniejszej ceny, poprzez organizowane bez opamiętania promocje. Zaskoczeniem jest wtedy pomnożona praca jaką należy wykonać, aby „odbić” sobie promocje. Nasze firmy pracują coraz dłużej i szybciej … nadrabiając stracone pieniądze zaoferowane klientom w promocjach.

Jaki obecnie jest marketing?

Obecnie marketing ogranicza się tylko do zastosowania promocji i komunikacji marki poprzez media społecznościowe. Po krótkim czasie okazuje się, że to jest również działanie wymagające planu, strategii i systematyczności.

Aby nasz marketing był efektywny warto skupić się na poniższych założeniach.

1. Prowadzimy narrację – opowiadamy historię swojego biznesu, produktu. Świetnym w tym temacie jest Paweł Tkaczyk.

2. Tworzymy związku – ludzie chcą być częścią czego, projektu, wyzwania, częścią waszej firmy, częścią grupy

3. Zapewniamy doświadczenia – przeżycia, uczucia, wrażenia – to zapamiętuje klient na dłużej niż wygląd czy grafikę

Jakie pytania marketingowe warto zadać w swojej firmie?

1. Dla kogo jest ten produkt ta usługami?

Mój produkt jest dla ludzie, którzy wierzą, że …

Skoncentruj się na ludziach, którzy chcą …

Obiecuję, że kupienie tego, co robię, pomoże uzyskać..

2. W co wierzą ludzie, którym starasz się służyć?

Seth Godin przypomina o tym, że każdy ma problem lub pragnienie. Pytanie komu my i nasz produkt będziemy służyć.

3. Czego chcą nasi klienci?

4. Z czym się zmagają? Ich problemy, kłopoty, jaki problem chcą rozwiązać

5. Co im pomaga?

„Wciąż mówimy o tym, jak dobrzy jesteśmy w swoim fachu, tak jakby to był osobliwy wyjątek. Jakość w spełnianiu wymagań jest konieczna ale niewystarczająca”

Jakie działania marketingowe wdrożyć szybko?

  • zacznij od empatii – co by się tu przydało?
  • znajdź najmniejszy opłacalny rynek
  • pokaż się z narracją, którą chcą usłyszeć
  • zadbaj o łatwe rozpowszechnianie
  • zyskuj i utrzymuj uwagę i zaufanie
  • znajdź sposób w jaki pracować dla aktualnego uczestnika Twojego rynku
  • często się pokazuj – w końcu sprzedaż to 12 punktów styku (12 razy ktoś musi się z Tobą w różnych miejscach zapoznać)

Na zakończenie ostatni cytat – złota myśl marketingowa

„Nie masz tyle czasu i pieniędzy, by budować markę dla każdego

– bądź konkretny – bądź bardzo konkretny”

Marketing jest procesem, rzemiosłem i nie do końca od nas zależy czy coś jest wyjątkowe i zauważalne. Możemy się starać, najbardziej jak potrafimy, jednak ostateczna decyzja należy do końcowego użytkownika.

Najlepszym pomysłem jest działanie, tylko tak zdobędziesz zaufanie.