Zmiany w postrzeganiu i zachowaniu grupy docelowej 15-18 lat.

Jeśli Twoja grupa docelowa to nastolatki to koniecznie zapoznaj się z analizą przeprowadzonego badania. Wynik pozwoli Tobie zaplanować produkty, usługi ale i komunikaty wysyłane do Twoich klientów.

W maju 2021 roku Mindshare Polska przebadało 454 internautów w wieku 15-18 lat zadając pytania związane z wolnym czasem w trakcie pandemii, czasem spędzonym z rodziną czy też nabytymi umiejętnościami podczas nauki zdalnej.

Obostrzenia związane z lockdownem i zamknięcia szkół, przejście na naukę zdalną na dosyć długi czas nie ominęło młodych ludzi. Chociaż każdy z nas odniósł wrażenie, że sytuacja miała tylko negatywne skutki widoczne w pogorszeniu naszego stanu zdrowia psychicznego i fizycznego, badanie Midnshare wykazało sporo pozytywnych zmian, jakie ucieszyło młodych ludzi.

Grupa docelowa nastolatków – czym się kierują?

Grupa docelowa jaką są nastolatki jest dosyć nieprzewidywalną grupą. Głównym nurtem kierującym potencjalnym klientem jest zmienność i brak stałości w uczuciach do trendu, mody, narzucaniu myślenia. Trudnym elementem jest również przewidzenie potencjalnych zachowań i zainteresowań. Jest to jedna z grup docelowych w jakich ogromne znaczenie ma Real Time Marketing. Ciągły kontakt z przedstawicielami grupy pozwala trzymać rękę na pulsie i reagować na spontaniczne zmiany, mające odzwierciedlenie w komunikacji z tą grupą klientów.

Dużym zaskoczeniem jest zmiana o 37% hierarchi wartości. Przystosowanie do nowych obostrzeń i innych warunków codzienności zbudowała w młodych ludziach zmiany, któe wg nich są zmianami stałymi. Rzadki kontakt z rówieśnikami w zamian za kontakt z rodziną i relacje z rodzeństwem. Takiej zmiany nie przewidywano w najbliższych latach. Prawie połowa nastolatków (49%) stwierdziła pogorszenie relacji z rówieśnikami. Ograniczenie do kontaktu online (nauka zdalna) w połączeniu z brakiem chęci wychodzenia z domu, wpłynęło na osłabienie więzi w szerszych grupach.

Produkty i usługi, które opierały się o interakcję między młodymi ludźmi (gastronomia, rozrywka, produkty spożywcze, kino, koncerty) odniosły spadki zakupowe. Powodem oczywiście były również czasowe lockdowny uniemożliwiające korzystanie z tych produktów. Czasowe obostrzenia zostały jednak przedłużone przez samych konsumentów. Skutkiem jest silna potrzeba odbudowania potrzeby korzystania z danych usług. Pokazanie zalet danego miejsca i interakcji z innymi. Pokazanie uczuć i tego czego brakowało przez czas obostrzeń, tego za czym młodzi ludzie tęksnili.

Czy nastolatki mogą jeszcze dłużej korzystać ze smartfonów?

Wzrost umiejętności cyfrowych oraz samodzielność były w gronie respondentów największą pozytywną zmianą wskazywaną jako pozytywną. Efektem jest wzrost liczby użytkowników na kontach społecznościowych np. Instagram i Pinterest, gdzie dzielą się swoimi umiejętnościami. Niekontrolowane i nadmierne przebywanie przed ekranem smartfonów czy też laptopów poskutkowało rozwojem specjalistów w digital marketingu, fotografii, DIY, zdrowiu, rynku beauty i kulinariów.

Ciekawym wnioskiem płynącym z badania wykonanego przez Mindshare jest zmiana w korzystaniu z urządzeń i mediów komunikacyjnych dla nastolatków. Aż 68% respondentów w wieku 15-18 lat, zaczęło więcej korzystać ze smartfona. Firmy opierające swój biznes na zakupach w sieci, cała branża ecommerce, zanotowały również te zaskakujące zmiany. Strony internetowe, które jeszcze na początku 2020 roku odnotowywały wejścia 50% z komputera i 50% ze smartfona, są obecnie odwiedzane przez smartfon przez 80-90% klientów.

Smartfon jako narzędzie komunikacyjne stało się centrum dowodzenia w wielu domach, a z tym nurtem również popłynęli młodzi ludzie. Aplikacje, narzędzia edytorskie video, programy graficzne, muzyczne, zakupy – to tylko niewielki skrawek tortu konsumenckiego, który zwiększył udział w rynku. Obecnie firmy nie posiadające oferty dostępnej na smartfonach nie zdobędą klientów tej grupie docelowej.

Zainteresowania grupy docelowej 15-18 lat.

Młodzi ludzie interesujący się np. branżą zdrowie, fitness i kosmetyka oraz odżywianiem są doskonałymi klientami siłowni i klubów fitness, kosmetyczek, fryzjerów, makijażystek, produktów kosmetycznych, dietetyków, zdrowej żywności, aplikacji z ćwiczeniami, kalkulatorów diet, itp.

Mimo doświadczeń sprzed 2020 roku i informacjach o rosnącym udziale życiu w online, jest sporym zaskoczeniem zwiększenie odbiorców na Youtubie o 59% czy przez komunikatory o 64% (WhatsApp, Instagram, Messenger)

Kierując produkty i usługi do nastolatków w wieku 15-18 lat należy koniecznie pamiętać o medium reklamowym jakim właśnie są komunikatory. Korzystając z możliwości, jakie otrzymujemy z ustawiania reklam kierowanych przez konkretne kanały na Messenger, WhatsApp, trafiamy z produktem bezpośrednio do zainteresowanych.

Tematem jaki interesuje dzisiejszą młodzież jest sytuacja polityczna kraju i sytuacja środowiska. Wszelkiego rodzaju produkty lub usługi nakierowane na zero waste, ekologię, ruchy wolnościowe, sytuacje kobiet, tolerancję czy zdrowie rodziny, są w kręgu największego zainteresowania, a jednocześnie zmartwienia nastolatków. Strategia marki produktu dla nastolatków, kierująca komunikaty związane z ekologią, tolerancją czy też zdrowiem bliskich, będzie strzałem w dziesiątkę. Produkty, które będą komunikowały spokój, balans i równowagę, zarówno w przyrodzie jak i życiu codziennym,

Działania marketingowe skierowane do nastolatków

Warto zwrócić uwagę na mnogość uczuć i potrzeb jakie pojawiają się w głowach nastoletnich konsumentów i ich rodziców. Kierując komunikat czy też tworząc produkt, usługę dla tej grupy docelowej należy brać pod uwagę:

– potrzeba poczucia wartości

– potrzeba zarobków, nauki, kursów

– potrzeba nabycia nowych umiejętności

– realizacja hobby – tworzenie nowych hobby

– muzyka – tematy okołomuzyczne – trendy muzyczne w komunikatach

– beauty – nauka, nowe trendy, wyróżnienie się, dbałość o siebie

– fitness – wygląda, zdrowie, osiągnięcia

– kulinaria – półprodukty do gotowania, tutoriale

– nauka nowych zawodów – poszukiwanie stażystów, praktykantów

– moda – realizowanie potrzeby wyróżniania się lub bycia w zespole